Suggesties van aan- en omwonenden

De Alkmaarseweg is een belangrijke stadsas van Beverwijk. In 2009 moet het riool onder de Alkmaarseweg vervangen worden. Discussieer mee over de toekomst van deze weg. Wat is goed en wat kan beter? Hoe ziet de toekomst van de Alkmaarseweg er uit?

Suggesties van aan- en omwonenden

Berichtdoor Gast » 05 okt 2006, 09:23

Dit voorjaar heeft de gemeente een aantal wandelingen gemaakt met bewoners van de Alkmaarseweg. Onder andere de hierna genoemde suggesties werden gedaan voor de verbetering van de 'beleving' van de Alkmaarseweg.

\"Het mag rustiger, speelser, schoner, stiller, meer eenheid in vormgeving. Suggesties die ondermeer zijn gedaan: paardenkoers op de Alkmaarseweg, doorkijkjes behouden, Westelijke Randweg is voorwaarde voor verkeersluw maken, een waterpartij, geveltuinen aanleggen, meer voortuinen, kleinschalige winkels stimuleren, geen hoogbouw, vervallen panden opknappen en ?gaten? vullen, jaren ?20 uiterlijk benadrukken, terrasjes.

Wat betekent 'een aantrekkelijke Alkmaarseweg' voor u?
Gast

Berichtdoor BB » 05 okt 2006, 10:26

wacht even hoor,... hebben wij dezelfde alkmaarseweg in beeld !

Das toch die 2 baansweg vanaf +/- zwembad richting breestraat,.. OK
dan heb ik die ook in beeld,.. uhm ideeen zijn leuk maar waar willen
jullie die waterpartij als je daar ook de paardenkoers wil ! Meer voortuinen ?

tja,.. klinkt allemaal leuk maar volgens mij kan dat alleen als die straat
gewoon op slot gaat voor verkeer,... en dan niet gaan zeuren dat je een
eind moet lopen naar de bushalte bv !
BB
Senior member

Berichtdoor Projectleider » 20 okt 2006, 15:08

Op slot voor autoverkeer is niet gewenst en ook niet mogelijk, maar meer ruimte creëren voor andere functies (groen, water, fiets & voetganger) moet best mogelijk zijn. Is dat niet gewoon een kwestie van keuzes durven maken? Kijk eens naar de Alkmaarseweg als een openbare ruimte waar we graag willen verblijven en niet alleen als een straat waar we zo snel mogelijk van A naar B willen willen. :D
Projectleider Herinrichting Alkmaarseweg
Projectleider
Member

Berichtdoor BB » 20 okt 2006, 15:39

jaja misschien als je gaat stapelen.

2 baansweg das plusminus 6 meter
2 x fietspad das plusminus 3 meter
2 x stoep(je) das plusminus 4 meter

veel breder dan die 13 meter heb je niet volgens mij,.. ja of je moet
die parkeervakken gaan opheffen. Waar gaan de bewoners hun auto
dan neerzetten.

Wat is er op dit moment mis met de alkmaarseweg ?
Gebeuren daar meer ongelukken dan op een gemiddelde andere soort-
gelijke weg ?

Waarom moet dat nu,.. wacht eerst is gewoon op dat de randwegen er
liggen,... en kijk dan wat er mogelijk is ! Jaja ik hoor het jullie al denken
dat kan nog wel 10 jr gaan duren. Nou en,... er zijn denk wel betere
dingen te bedenken voor dat geld !
BB
Senior member

Alkmaarseweg

Berichtdoor poof » 23 okt 2006, 20:05

Wat denkt die Projectleider;\"voorlopig brood op de plank ?\"

De Alkmaarseweg is de belangrijkste aanvoerweg voor Breestraat en omgeving. Daar willen ze naar toe. !
De enige reden om op de Alkmaarseweg te verblijven is om een ijsje te halen bij Heijnis
poof
Member

Berichtdoor BB » 23 okt 2006, 20:16

das ook nog wat idd,.. er zitten genoeg bedrijven aan de alkmaarseweg,
die worden niet naar een mening gevraagd lijkt het .... die worden op die
manier weggepest ofzo ... ?
BB
Senior member

Berichtdoor BB » 23 okt 2006, 20:21

Het mag rustiger, speelser, schoner, stiller, meer eenheid in vormgeving. Suggesties die ondermeer zijn gedaan: paardenkoers op de Alkmaarseweg, doorkijkjes behouden, Westelijke Randweg is voorwaarde voor verkeersluw maken, een waterpartij, geveltuinen aanleggen, meer voortuinen, kleinschalige winkels stimuleren, geen hoogbouw, vervallen panden opknappen en ?gaten? vullen, jaren ?20 uiterlijk benadrukken, terrasjes.

Waar gaan ze die ruimte eigenlijk vandaan halen ?

Zo'n ideaal beeld bestaat natuurlijk alleen in je dromen, ik denk dat
projectleider een beetje heeft zitten dagdromen ofzo,...
BB
Senior member

Berichtdoor MH » 24 okt 2006, 20:41

Ehhh, 10 jaar BB? Volgens mij komt het er op deze manier nooit van, volgens mij ben ik al lang en breed met pesioen en ligt er nog geen randweg :?

Mvg,

MH
Je hoeft geen aardbeien te lusten om een aardbei te zijn!
MH
Member

Berichtdoor Projectleider » 27 okt 2006, 14:10

Vinden we echt dat de Alkmaarseweg moet blijven zoals hij is? Zelfs met Westelijke Randweg?

Je zou het niet zeggen, maar de Alkmaarseweg is gemiddeld genomen 18 meter breed.... En zelf al is ie 13 meter dan zijn er genoeg mogelijkheden. Als je maar durft! Voor de aardigheid een tip. Kijk eens op www.shared-space.org. Daar staan leuke ontwerpvoorbeelden (Drachten, Haren). En dat betekent niet dat we met de auto nergens meer kunnen komen. De bedrijven moeten goed bereikbaar blijven en ook bestemmingsverkeer moet gewoon zijn weg kunnen volgen.

En om nu te voorkomen dat we geld uitgeven aan iets waar we later weer spijt van krijgen.........kunnen we beter 'werk met werk' maken! De riolering en het asfalt moeten namelijk binnen enkele jaren zeker vervangen worden. Zegt u het maar :!:
Projectleider Herinrichting Alkmaarseweg
Projectleider
Member

Berichtdoor mecmec » 27 okt 2006, 14:47

Ik weet niet waar meneer of mevrouw BB woont maar als eerste is genoemd wat de mensen aan de Alkmaarseweg vinden en denken. Dit zijn een aantal gedachtegangen van bewoners aan de Alkmaarseweg. Meneer of mevrouw BB kan zich daar klaarblijkelijk niet in vinden en is het daarmee niet eens met zijn medebewoners van deze stad.
Als jullie het al niet eens worden hoe moet de gemeente dan iets gaan ontwerpen wat door de inwoners goed wordt ontvangen?

Iedereen is vrij in het uiten van zijn mening, alleen krijg ik hier het gevoel dat er een hetze tegen de gemeente wordt gevoerd over het niet aanleggen van een randweg (of twee). Ik weet dat de gemeente deze liever gisteren dan morgen heeft aangebracht. Echter ook hier wonen mensen (en kikkers en andere kleine dieren) langs het ontwerptrace. De inwoners aan deze kant van beverwijk (Westen) willen geen randweg, die zien liever alle auto's rondom de Vondellaan in de file staan.

Misschien moeten we maar wat meer naar de inwoners roepen en schreeuwen in plaats van naar de gemeente. Ik heb het idee dat de gemeente wel wil en ook snel wil. De enige die een voorspoedige doorgang van projecten tegenhouden zijn de inwoners zelf. Zolang het maar niet in hun eigen voor of achtertuin gebeurt is alles goed.

MM
Mecmec
mecmec
Rookie

Berichtdoor BB » 27 okt 2006, 15:13

Ik mag het natuurlijk eens of oneens zijn met wie ik wil,..

Hoezo een hetze ? het is algemeen bekend dat die randwegen de
binnenstad van beverwijk enorm zullen ontlasten, nou regel dat eerst
voor men over de herinrichting van de AW begint !

Waarom moet de gemeente iets gaan ontwerpen... waar komt dat idee
zo in ene vandaan,.. kosten maken voor iets wat nog lang niet haalbaar
is ! Dit heeft niets te maken met iets durven of niet (zoals projectleider
betoogd). Dit heet nadenken ! Stel eerst eens vast wat de gevolgen zullen
zijn voor een autoluwe AW voor de rest van beverwijk.

a) het wordt nog drukker op de vondellaan
b) het wordt nog drukker op de laan der nederlanden
c) het wordt nog drukker op de spoorsingel (viaduct)

Nou dat zijn zo maar 3 punten die ik even bedenk !

Het is natuurlijk mooi dat dat de gedachtegangen zijn van de bewoners,
ik kan ook een ideaalplaatje maken van de straat waar ik woon, maar
blijf wel reeel.
BB
Senior member

Re:

Berichtdoor Wim » 27 okt 2006, 19:17

mecmec schreef:Ik weet niet waar meneer of mevrouw BB woont maar als eerste is genoemd wat de mensen aan de Alkmaarseweg vinden en denken. Dit zijn een aantal gedachtegangen van bewoners aan de Alkmaarseweg. Meneer of mevrouw BB kan zich daar klaarblijkelijk niet in vinden en is het daarmee niet eens met zijn medebewoners van deze stad.

Waarom het gaat is dat het startpunt geheel fout is. Dromen kan iedereen van een mooie rustige omgeving met groen, boompjes en laantjes en wat dies meer zij. Maar dan wordt er vergeten dat de Alkmaarseweg hoe dan een belangrijke verkeersader is in Beverwijk, ook na aanleg van de randwegen. Je kunt niet al het verkeer over die randwegen sturen.

En natuurlijk kun je iets aan de aankleding doen, maar het blijft een belangrijke verkeersader die je niet zomaar even kunt afsluiten zonder de problemen elders te creeren.
Wim
Member

Berichtdoor MH » 30 okt 2006, 17:31

Als we dan toch het riool aan moeten pakken, volgens mij is die alkmaarse weg 10 jaar geleden al compleet op de schop geweest, toen is er niet gelijk een nieuw riool in de grond gepropt omdat het huidige riool nog goed genoeg was!
Daarnaast is er enorm met geld gegooid omdat er zonodig ZOAB op de akmaarse weg moest komen, tja, jammer, maakt een beetje boel meer geluid dan normaal asfalt, dus: Tuurlijk, even een nieuw laagje erover, kosten? Ik wil het niet eens weten!
Als we dat riool gaan vervangen, prop dan gelijk even een oversized rioolpijp onder de grond zodat we over 10 jaar niet weer de boel open moeten breken omdat we (zoals we nu al beginnen te merken) het regenwater bij een flinke hoosbui niet af kunnen voeren omdat de huidige pijp te klein is! (net als vele vervangen riolen die simpelweg te klein gekozen zijn)

En om dan gelijk maar even verder te gaan met dromen:
Leg onder de alkmaarse weg een tunnel aan, dan kan je boven de grond een compleet straat-stads-park maken zonder dat je last hebt van het verkeer dat dan mooi onder de grond voorbij raast! Aangezien de boel toch open moet voor het riool kan men net zogoed even door graven om er een tunnel in te leggen. Of draaf ik nu door? :roll: :?

Mvg,

MH
Je hoeft geen aardbeien te lusten om een aardbei te zijn!
MH
Member

Berichtdoor jose » 11 jun 2007, 20:26

Maak naast de rotonde die de gemeente van plan is te gaan maken bij de plesmanweg/kuikensweg/alkmaarseweg ook bij de bullerlaan/alkmaarseweg/ een rotonde scheelt denk ik een heleboel ergenis voor zowel het "langzame"verkeer als de bewoners misschien komen we dan van het stoep fietsen en spookrijden af.
jose
Rookie

Berichtdoor Truus » 17 okt 2009, 22:43

Okay okay... de monorail komt over het hele traject Almaarseweg, met desgewenst nog een stuk of wat vertakkingen elders naar toe.

Ik brei er altijd een eind aan! Afbeelding
Ik brei er altijd een eind aan.
Truus
Member

Keer terug naar Herinrichting Alkmaarseweg